Java, Bali en de Verenigde Arabische Emiraten 2013

Zomer vakantie 2012

Donderdag 28 juni,

Vandaag samen met papa de boot naar Texel gezeild. Met zuid-oost 3-4 op het IJsselmeer zeilen we richting Den Oever. Eenmaal op zout water lijkt alle wind weg te zijn, zo vreemd. Voor papa is het de eerste keer op zout water. Met de kaart in z`n hand en nauwlettend de boeien volgend zie ik dat hij er veel plezier in heeft. Voor de wind en op de genua doen we er 2,5 uur over voordat we in Oudeschild vastleggen. Marjolein en Martin wachten ons op in Den Helder. De boot ligt in ieder geval al op vakantie bestemming.

Zondag 1 juli 2012,

We zoeken de laatste spullen bij elkaar. Om 1200 uur komen Marjolein en Martin ons ophalen om ons naar Den Helder te brengen. Het is de eerste dag van de zomervakantie, gelukkig gaan we gelijk op pad. Om 1500 uur zien we de Sa Tuna liggen in haar box. Er staat nog een stevige 5/6 op de Wadden. Gelukkig, we hebben een goede keuze gemaakt afgelopen donderdag. De komende week zou het redelijk rustig worden, we zien wel wat het wordt. Nu eenmaal op de boot voelen we ons moe. Dat wordt vast een heerlijke nacht ........

Maandag 2 juli,

Lekker doorgeslapen, vervolgens een krant en verse broodjes gehaald, zodat we weer lekker buiten kunnen ontbijten. Het weer is best wel goed, al is er best nog een stevige wind. Het is vandaag verder een dag om weinig te doen. We lopen nog even het dorp in voor een paar boodschappen. Op de terugweg naar de haven nog even een zoute haring scoren, dat is wel heel lang geleden...De voorspelling voor morgen is zuid-oost 3-4 ruimend naar zuid-west 1-2. We willen morgen wel naar Vlieland, dat moet wel lukken zo.

Dinsdag 4 juli,

Toch blijf je s`nacht naar de wind luisteren, pas rond 0300 uur zakt de wind wat af. De wekker staat op 0600 uur, maar die is niet nodig. We zijn ruim van te voren wakker. Om 0630 gooien we los, het is dan 2 uur voor hoogwater Oudeschild. Op Genua, en met de jassen aan, zetten we koers naar Vlieland. Het water is nog onrustig, maar we hebben alles onder controle. Pas aan het einde van de Vliestroom pakken we de ebstroom op. De wind is er helemaal uit maar met de stroom naar buiten pakken we nu dan toch 8 knopen. Voor het strand draaien we richting haven, de stroom is nu tegen, en kruipen we naar de haven ingang. Na een paar flinke golven, afkomstig van de veerboot, is het gebeurt met de snelheidsmeter. Jammer, die heeft vast z`n tijd gehad, of er zit wellicht vuil in. Weer een klus te doen. De haven ligt denk ik wel voor zo`n 90% vol. We vinden een goede box met de punt naar het zuidwesten. Moe en voldaan....maar we hebben het weer geflikt!

Woensdag 5 juli,

Uitgeslapen tot 09:15, wat een heerlijk bed. Broodjes gehaald en buiten gezeten. De dag is zo nu om. We lopen even naar het dorp voor een paar boodschappen en eten nog wat op een terras. Als we teruglopen naar de boot is het laagwater. Zo`n mooi uitzicht over de Wadden, de vogels, de lucht, het water, de kleuren. Achterop de boot drinken we nog wat, en lezen we de krant nog even door. Dit is vandaag één van de warmste dagen. Tot 22:45 zitten we s`avonds nog buiten. De vuurtoren knippert zijn periode van 4 seconden, en het is volle maan. Was iedere avond maar zo mooi.

Donderdag 5 juli,

We komen in het ritme....laat uit bed, ontbijten, koffie. Verder gebeurt er weinig. Het weer is nog steeds lekker. Ina huurt voor een uurtje een fiets en gaat even naar het dorp voor wat boodschappen(?). Zelf blijf ik op de boot en lees wat. Later lopen we even naar het strand. Wat een mooi eiland is dit toch. Op het terras drinken we nog wat (een cocktail en een Corona), en bestellen er wat 'dim sum'bij, zo zitten we toch even in Azie.

Vrijdag 6 juli,

Vandaag even het dorp ingelopen. Dat was wel het meest inspannende. We eten een kopje soep voor de lunch, en doen verder wat boodschappen. Verder vermaken we ons uitstekend. Vlieland is een mooi eiland. Je zult dit eiland niet vinden door verder te trekken maar door juist stil te staan. De geur, de lucht, en de zee is steeds in beweging. De zee staat nooit stil. We hebben inmiddels vele mooie eilanden gezien op onze reizen. En heb je eenmaal zo`n mooie plek gevonden, wees er dan tevreden mee. Houd ervan en verruil het niet te snel voor een ander. Vandaar dat we hier zeker wel een week blijven.

Zarerdag 7 juli,

Voorlopig zou dit voorlopig één van de laatste warme dagen zijn. Het koufront komt er aan. Na het ontbijt huren we fietsen en gaan op weg naar 'het Posthuis'. Een tocht van 7 kilometer. Langs de Wadden, over de hei, en door de bossen, je ruikt de dennen. Om 13:45 uur stappen we in een truck en gaan het strand op. Eerst passeren we de plek waar de luchtmacht zijn beschietingen verricht. De eerste stop is bij het 'reddingshuisje', bijna op het einde van de Vliehorst. Inmiddels hangt er een dikke bui boven Texel. Het zicht neemt af. Bij de tweede stop, bij de steiger van de veerboot Texel -Vlieland, begint het hard te regenen. Jammer, het uitzicht is helemaal weg. Een half uur later, terug bij 'het Posthuis' schijnt de zon weer. We doen nog wat boodschappen en leveren daarna de fietsen weer in. In de haven spreken we nog even met onze buren uit Medemblik die hier vandaag zijn aangekomen

bert glim

lekker zo luitjes . genieten in eigen land. maak er een mooie tijdvan. En je weet het leven is 1 groot feest,, je moet alleen zelf de slingers ophangen.... groet bert en lin

Gre Kauw

Hoi Jelle en Ina

een leuk verhaal, klinkt zo nu en dan zelfs wat filosofisch. Fijn dat er in Nederland ook zo veel te genieten valt.
Nog mooie dagen toegewenst en hopelijk zijn de weergoden jullie goedgezind!! groeten

Ellen

Week 1 zit er op .............
Nu maar hopen, dat het weer de komende week een beetje redelijk blijft!! Veel plezier verder :-)))

Wiepie FRansen

Hoi luitjes,
Wat klinkt dit allemaal gezellig,bij het lezen van jullie
verhaal heb ik mee zitten te genieten.Verder nog een
heel fijne reis.Knuffel van ons.

margreet

He lieve allebei, wat genieten jullie weer lekker daar op de Wadden. En bijna een poëtische omschrijving van Vlieland, heerlijk om jullie verhalen te lezen. En ook leuk om vanmorgen weer even telefonisch contact te hebben gehad. Liefs van je net nog jarige zussie.